به گزارش خودروکار، باتوجه به افزایش روزانه تعداد وسایل نقلیه و عدم پیشرفت همزمان زیرساخت
برای تامین جای پارک، رفته رفته این مسئله با مشکلات بیشتری همراه میشود.
به همان میزان که این مشکل درحال بزرگ شدن است، رفتار رانندگان نیز به
تناسب آن تغییر میکند.
عجله، پرخاشگری و عدم گذشت در رانندگی، از مهمترین
دستاوردهای منفی چنین معضلی محسوب میشوند. اما استمرار چنین وضعیتی سبب
شده تا حتی اگر رانندگان در محلهای خلوت و معمولی هم باشند، عجله و استرس
برای انجام کارها و رانندگی بر آنها غلبه کند.
بهطور مثال گاهی
برای مراجعه به سوپر مارکت، رانندگان فقط تمایل به پارک خودرو در مقابل
فروشگاه دارند، ولو اینکه به صورت دوبله و با مزاحمت برای دیگران همراه
باشد، و این درصورتی است که چندین متر بالاتر یا پایینتر، فضای کافی برای
پارک کردن وجود دارد.
درواقع همین موضوع عجله و شتاب در کارها که به یک
اولویت زندگی شهری تبدیل شده، مانع از صرف وقت برای یافتن جای پارک مناسب و
انجام کمی پیاده روی تا محل مورد نظر، شود. اما موضوع اصلی این مطلب
بیشتر به رفتار پارک کردن رانندگان هنگام یافتن جای پارک، بر میگردد. در
کشور ژاپن، رعایت مقررات و قوانین رانندگی در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و
میزان تخلفات رانندگی معمولا پایین است.
اما نکتهای که در مورد
رانندگان ژاپنی بسیار جلب توجه میکند، رفتار آنها هنگام پارک خودرو است.
در ژاپن همیشه رانندگان هنگام پارک، از حرکت دنده عقب استفاده میکنند.
یعنی اگر راننده در یک پارکینگ و یا محیط خیابانی که خط کشی محلهای پارک
در آن مشخص شده، حضور پیدا کند، به جای اینکه با جلوی خودرو وارد محل مورد
نظر شود، حتما با صرف کمی وقت بیشتر، با حرکت دنده عقب خودروی خود را پارک
میکند.
براساس تحقیقاتی که از رانندگان ژاپنی صورت گرفته، دلیل اصلی برای
چنین کاری، صرفا بالابردن ایمنی و کاهش میزان تصادفات هنگام خروج از جای
پارک است. البته تجهیز شدن خودروهای امروزی به حسگر و دوربین و همچنین
سیستمهای کمکی پیشرفته پارک خودرو، این مدل پارک کردن را بسیار سادهتر از
قبل کردهاند.
اما چرا در برخی مناطق جغرافیایی چنین رفتاری به
یک عرف تبدیل شده اما در مناطق دیگر، به ندرت رعایت آن مشاهده میشود؟ شاید
اگر بدانید که مطالعات دانشگاهی و تخصصی بسیاری در این زمینه صورت گرفته و
در آنها علت به مسائل اقتصادی مرتبط شده، تعجب کنید.
درواقع رفتار
رانندگان در هنگام پارک کردن خودرو به میزان قابل توجهی به بهرهوری
اقتصادی جوامع آنها مربوط میشود. مثلا در کشور آمریکا همیشه هنگام پارک
خودرو در یک محل نسبتا شلوغ، طرز فکر اینکه اگر زودتر محل مورد نظر اشغال
نشود، شخص دیگری آن را از چنگ راننده در میآورد، باعث شده تا رانندگان
سریع وارد محل پارک شوند. درصورتیکه در ژاپن اصلا چنین طرز فکری وجود
ندارد. درعوض طرز فکر ژاپنیها، بیشتر برروی ایمنی و عدم بروز حادثه متمرکز
شده است.
آقای شائومین لی، پروفسور و استاد کسب و کار بین الملل
در دانشگاه ویرجینیا، تحقیقات گستردهای را در زمینه ارتباط بین رفتار پارک
کردن رانندگان و وضعیت اقتصادی در جوامع آنها انجام داده است. وی مطالعات
خود را در کشورهایی مثل برزیل، چین، آمریکا، روسیه و هند پیش برده و نتایج
جالبی را از مقایسههای بین آنها، بدست آورده است.
آقای لی با ترتیب دادن
یک شرایط آزمون از پارک کردن خودروها در یک پارکینگ در مقابل فروشگاه، به
این نتیجه رسید که در کشوری مثل چین، حدودا 88 درصد رانندگان ترجیح میدهند
تا برای پارک از دنده عقب استفاده کنند و این درصورتی است که فقط 6 درصد
ها این کار را انجام میدهند. اما اصل نتایج این تحقیق، به یافتن ارتباط
بین نرخ شد اقتصادی کشور و رفتار رانندگان در هنگام پارک کردن مربوط
میشود.
درواقع نتیجه اصلی اینگونه تفسیر میشود که اگر نرخ رشد
اقتصادی یک کشور بالا باشد، معمولا رانندگان آن تمایل بیشتری برای صرف وقت
جهت پارک خودرو به صورت حرکت دنده عقب دارند. البته این مطالعات فعلا در
مراحل اولیه هستند و باگذشت زمان کاملتر خواهند شد.
اما فارغ از نتایج
بدست آمده، بهتر است هنگام پارک کردن خودرو، چه در پارکینگ منازل یا
فروشگاه ها، با کمی صرف وقت بیشتر، ترجیحا به صورت دنده عقب این کار را
انجام دهید. دلیل اصلی هم برای اینکار، بالابردن ایمنی و کاهش خطر تصادف
است. چون معمولا هنگام خروج از محل پارک، اگر از دنده عقب استفاده شود،
کنترل بر محیط اطراف و خودروهای عبوری، بسیار سختتر از حالتی است که شما
به صورت مستقیم از پارک خارج میشوید.
منبع: باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/